Blog ini bersifat umum.. memaparkan isu terpilih di dalam dan luar negara.. sekadar renungan bersama.
Anda dijemput meninggalkan sebarang komen tentang isu yang dipaparkan. Terima kasih!

Saturday, October 2, 2010

Benjamin Stephen Anak Melayu??

copied from http://duniacacamarba.blogspot.com/2010/09/video-paderi-benjamin-stephen-itu.html
















Sah memang paderi ini orang Melayu
dan dia mengaku bahawa sudah 10 000 orang Melayu di Johor sudah dimurtadkan. Sila lihat video di bawah ini. Saya petik:

[PD] Ini satu lagi maklumat yang sungguh mengejutkan kita sebenarnya. Sebelum ini Mufti Perak pernah mendedahkan bahawa beliau tahu berkenaan beribu-ribu remaja Melayu yang ingin meninggalkan agama Islam.

Malah, kita juga banyak mendengar cerita berkenaan orang Melayu yang murtad dan kemudian menjadi "mubaligh" dibayar ganjaran lumayan sekiranya dapat menarik lebih ramai orang Melayu sertai agama tersebut.

Malah, kita juga banyak mendengar cerita berkenaan remaja masuk gereja yang terdiri dari kalangan pelajar IPT dan juga pekerja kilang terutamanya di bandar-bandar besar di seluruh negara.

Tambah memilukan, kita juga mendengar ada gadis Melayu yang tertudung litup dan berjubah rupanya sudah masuk murtad sedangkan tidak diketahui oleh ibubapa mereka.

Semua cerita-cerita ini kita dengar menerusi cakap-cakap mulut dan email semata-mata.
Maka kita tidak sangka rupanya memang benar cerita berkenaan orang Melayu yang murtad kemudian menjadi "mubaligh" itu. Buktinya ialah Paderi Benjamin Stephen (foto) yang mencetuskan kontroversi dalam gereja di Sarawak itu.


FT - no komen..


8 comments:

  1. no komen............

    ReplyDelete
  2. ooo..sia ada video pasal dia ni. Entah mana sudah tu. Ada dia datang sini gereja kami di Likas bulan lalu. Sia pernah juga bersama-sama dengan dia berbakti di gereja beberapa minggu yang lalu. Dia duduk sana depan. Sia di belakang saja.

    ReplyDelete
  3. kenapa kau tidak tangkap gambar sama dia geng? Mana tau.. kau pun jadi terkenal!!

    ReplyDelete
  4. Tidak ada salahnya beliau(Benjamin)memilih agama yang beliau rasa betul,kita manusia bebas memilih yang terbaik.kenapa mesti dipaksa ! yang memaksa adalah manusia dan bukannya TUHAN! Tuhan melihat kita daripada sifat dan jalannya bukan memaksa orang untuk sesuatu sehingga tindakan hukuman dilakukan.Tahu kah kita yang menghukum itu adalah manusia dan manusia yang menjatukan hukuman itu adakah dia itu bersih daripada yang dihukum?Belum tentu lagi.cuma mereka itu diberi kuasa.siapa yang memberi kuasa ? Tuhan ? Tidak!!!!!!...,manusia juga.jadi jangan jadi paksaan kepada mereka yang ingin memilih agama yang mereka rasakan selamat untuk mereka Anuti.Tuhan hanya satu.adakah kamu pernah melihat Tuhan dengan mata sendiri atau daripada cerita ibubapa,datuk,nenek moyang ? Apa yang penting disini ialah ajaran setiap agama adalah kebaikan ,umpamanya:jangan membunuh,jangan mencuri,jangan berbohong dan sebagainya.....ada agama yang mengajar kita berperang,membunuh,merogol,merompak ? Tidak mungkin,dunia akan menjadi kelam-kabut.paksaan sesama manusia Bukan ajaran TUHAN ! kebebasan adalah hak individu asalkan tidak menyakiti sesama manusia,pilihan agama adalah bebas asalkan tidak mengganggu atau mengancam sesama manusia kerana jalan hanya ada Dua.KEBAIKAN ADALAH SYURGA DAN KEBURUKAN ADALAH NERAKA.Maka itu jangan memaksa sesama manusia untuk memili agama.setiap hari kita menyembah,belum sesaat kita dahpun buat dosa........jadi dalam dunia manusia adalah bebas memilih yang terbaik .

    ReplyDelete
  5. kepada Anoymous di atas.. FT mengalu-alukan agar anda mendaftar sebagai follower.. di masa depan kita dapat bertukar-tukar pendapat tentang isu apa pun.. terima kasih..

    ReplyDelete
  6. Tidak apa lah bah...agama kan bebas dianuti..mungkin dia dpt petunjuk dr surga. Agama kan mengajar kebaikan bukan kebinasaan. Lain lah kalo jadi terorist..fikiran pun mungkin sot-sot..

    ReplyDelete
  7. bagi mereka yang cenderung beragama tidak kira apa anutan biasanya yakin bahawa Tuhan itu adil.bermakna dengan sifat Tuhan yang adil itu mampu dijadikan sebagai salah satu kunci untuk mencari kebenaran dalam memilih agama yang benar.contohnya kalau seseorang yakin Tuhan itu adil bermakna tidak mungkin dia percaya agama yang benar lebih dari satu...(contoh bandingan sahaja) antara islam dan kristian.dari segi jumlah sembahyang.agama kristian hari ahad atau hari2 tertentu saja sembahyang sedangkan islam 5 kali sembahyang dalam satu hari.jelas disini kalau kita yakin Tuhan itu adil dengan mudah akal kita menilai kebenaran.dari sudut "Tuhan maha Adil" salah satu agama ini sudah tentu benar dan mustahil dua2 benar.maka terpulanglah pada kita untuk menggunakan akal yang Tuhan bagi sebaiknya untuk menilai mana yang benar diantara banyak agama yang wujud di dunia ini.demokrasi Tuhan bagi di dunia tak dinafikan.tapi itulah keadilan Tuhan,dicipta dan dibagi panduan.cuma perlu iman, yakin penilaian akal berpandukan pada panduan yang Tuhan telah bagi.kebenaran tidak bercanggah dengan akal waras.

    ReplyDelete
  8. halalnya darah org murtad untuk umat islam
    3 hari masa di beri untuk kembali ke jalan ALLAH

    ReplyDelete