Blog ini bersifat umum.. memaparkan isu terpilih di dalam dan luar negara.. sekadar renungan bersama.
Anda dijemput meninggalkan sebarang komen tentang isu yang dipaparkan. Terima kasih!

Wednesday, September 29, 2010

Utusan.. Akhbar Penipu No. 1

Penyebar & Perosak Fikiran Rakyat








Ini yang dilaporkan dalam akhbar utusan pada 27/9

Iklim Pelaburan: Richard Branson Selar Sikap Anwar - utusan


KUALA LUMPUR 27 Sept. – Bilionair dan usahawan terkenal dunia, Sir Richard Branson menyelar sikap bekas Timbalan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim sebagai perosak kepada imej dan iklim pelaburan negara.

Beliau yang juga pengasas Kumpulan Virgin berkata, iklim pelaburan Malaysia di peringkat antarabangsa amat menggalakkan tetapi beberapa isu perlu ditangani agar tidak menjejaskan reputasi negara di kalangan pelabur asing.



Ini yang dilaporkan oleh malaysiakini dan malaysiainsider pada hari yang sama.

Bronson: Perbicaraan Liwat Anwar Jejas Pelaburan - malaysiakini



Usahawan jutawan Britain Sir Richard Branson berkata perbicaran liwat membabitkan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sedang berlangsung memberi kesan ke atas Malaysia dan mematahkan semangat pelabur untuk menanam modal di negara ini."

Malaysia mempunyai reputasi yang baik di luar negara. Tetapi apa yang berlaku ke atas Anwar Ibrahim membawa kesan buruk ke atas Malaysia,” katanya pada majlis khas forum Invest Asia 2010, anjuran International Herald Tribune di Kuala Lumpur, hari ini.


Ini pula yang dilaporkan oleh malaysiakini pada 28/9


"Nasihat" Bronson Bukan Campurtangan, kata TPM - malaysiakini

Meskipun usahawan Britiain, Sir Richard Branson dibidas bertubi-tubi oleh penyokong kerajaan berhubung kenyataannya semalam, Tim. Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebaliknya memilih untuk menyambut baik "nasihat" jutawan itu.

Semalam, Branson pada majlis khas forum Invest Asia 2010, anjuran International Herald Tribune di Kuala Lumpur dilaporkan berkata perbicaran liwat membabitkan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sedang berlangsung memberi kesan ke atas Malaysia dan menjauhkan pelabur dari negara ini.


"Saya tidak fikir kenyataannya itu bertujuan untuk campur tangan,” kata Muhyiddin pada satu majlis di Kuala Lumpur hari ini.

"Memang betullah jika tidak ada kes seperti itu, Malaysia akan jadi lebih menarik. Maka, biarlah mahkamah menentukannya...lebih cepat kes itu diselesaikan, lebih baik bagi kita.


FT - Inilah realiti perbezaan laporan di akhbar Utusan dengan sumber lain terutama dari internet.. Akhbar murah tak laku yang banyak dijual di tepi-tepi jalan mampu dibeli oleh rakyat biasa termasuk orang-orang kampung yang memang mudah ditipu oleh akhbar tersebut..

Bagi mereka yang mempunyai sumber lain seperti internet.. kebenaran ada disana!!

Malah TPM sendiri terlanjur mengakui kenyataan jutawan tersebut pada hari berikutnya.. namun kenyataan ini sudah pasti tidak akan keluar di suratkhabar esok.. kalau ada pun.. ia pasti berbeza.. contohnya;

"TPM Anggap Kenyataan Bronson Itu Bodoh dan Bangang" - Utusan

kah kah kah!

No comments:

Post a Comment